آمادگی شرکتها در رسیدگی مالیات بر عملکرد

آمادگی شرکتها در رسیدگی مالیات بر عملکرد همواره برای خیلی از مودیان مالیاتی این سئوال مطرح میشود که در زمان رسیدگی مالیاتی چه اسناد و مدارکی را به ممیز رسیدگی کننده در فرآیند حسابرسی مالیاتی باید ارائه کنیم ؟

آمادگی شرکتها در رسیدگی مالیات بر عملکرد

 

آمادگی شرکتها در رسیدگی مالیات بر عملکرد

همانطور که میدانیم رسیدگی مالیاتی يا همان حسابرسی مالیاتی  در اجرای حکم رسیدگی صادر شده برای ممیز مالیاتی انجام میشود. سازمان امور مالياتي در رسيدگي مالي بر عملكرد  بسيار حساس و دقيق مي شود و حضور حسابدار و مدير مالي در هنگام رسيدگي واجب است.

رسيدگي ماليات بر عملكرد يا به صورت بردن مدارك به سازمان امور مالياتي انجام مي شود يا شركت مربوطه درخواست ارسال بازرس به محل را مي دهد.

معمولا ممیز مالیاتی چند روز قبل از شروع فرآیند ، به مودی برگ دعوت به رسیدگی مالیاتی را ابلاغ مینماید.مهمترین موضوعی که در برگ دعوت به رسیدگی مالیاتی حائز اهمیت است اول تاریخ انجام حسابرسی و دوم ساعت انجام حسابرسی و سوم محل انجام فرآیند حسابرسی مالیاتی است.

بنابراین باید توجه داشته باشید که این سه موضوع فوق العاده مهم بوده و عملا عدم پایبندی مودی در خصوص هر یک از موارد سه گانه مطرح شده عملا معنای استنکاف پیدا نموده و بطور قطع یقین باعث وارد شدن آسیب جدی در اجرای فرآیند رسیدگی مالیاتی به مودی خواهد گردید.

زمانیکه ممیز مالیاتی بشما برگ دعوت برسیدگی را ابلاغ می نماید ، در این برگه لیستی از اسناد و مدارک که در اجرای فرآیند رسیدگی مالیاتی مورد نیاز است مشهود می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت انجام حسابرسی مالیاتی نام برده هاي زير مي باشند كه رعايت اين اصول تنها كار يك حسابدار حرفه اي است.

  1. دفاتر روزنامه و کل تحریر شده و نانویس
  2. اسناد حسابداری مطابق با دفاتر قانونی
  3. تراز کل و معین ومانده حسابهای معین و تفضیلی قبل و بعد بستن حسابها
  4. بهای تمام شده و گردش مواد و آنالیز کالای ساخته شده
  5. فهرست ۱۲ ماهه هزینه حقوق با قید تحویل خلاصه لیست و فیش واریزی مالیات حقوق
  6. لیست بیمه تامین اجتماعی به همراه قبوض پرداختی
  7. جداول استهلاک دارائی ثابت
  8. صورتحسابهای بانکی
  9. صورت ریز درآمدها به همراه صورتحساب فروش و صورت وضعیت
  10. صورت ریز هزینه ها به تفکیک هر پروژه
  11. صورت ریز وام و تسهیلات دریافتی با محاسبه بهره وام و دفترچه پرداخت
  12. ارائه چهار دوره گزارش خرید و فروش فصلی
  13. ارائه چهار دوره اظهارنامه مالیات و عوارض ارزش افزوده
  14. صورت ریز واردات و صادرات به همراه برگ سبز گمرکی
  15. ارائه کارت بازرگانی
  16. صورت ریز اموال خریداری شده
  17. صورت ریز اموال فروخته شده
  18. کپی از قرارداد پیمان به همراه شرح خدمات
  19. سند مالکیت و یا اجاره نامه
  20. لیست ارز موجود و جدول محاسبه تسعیر